Wat is Centered Riding & hoe pas je de basis toe?

Je hoort vaker dat mensen lessen nemen bij een Centered Riding instructeur, maar wat is Centered Riding precies? Centered Riding instructeur en fysiotherapeut Els Smet legt uit dat het een manier van paardrijden is waarbij je vanuit je zit en eigen lichaamshouding rijdt.

Centered Riding is gebaseerd op kennis van de anatomie van mens en paard, balans en beweging evenals het begrijpen van hoe de hersenen het lichaam beïnvloedt en het effect hiervan op het paard. Door je als ruiter bewust te worden van je bewegingspatronen ben je in staat om nieuwe en meer effectieve manieren om te bewegen aan te leren. Het streven hierbij is om met minimale spanning in maximale harmonie met je paard te trainen. Centered Riding kun je toepassen op alle niveaus en ook alle disciplines, maar ook gewoon om meer ontspanning te krijgen bij het recreatief rijden. Centered Riding heeft vier bouwstenen: je ademhaling, je centrum, je bouwstenen en ook je ogen.

Basisprincipes Centered Riding

  • Zachte ogen

Met zachte ogen heb je een ruim blikveld en heb je meer bewustzijn van je lichaam. De spanning in het lichaam is ook lager en je kan beter met je paard mee bewegen. Als je met meerdere mensen samen rijdt weet je ook beter waar de andere ruiters zich in de ruimte bevinden, terwijl je niet je hoofd draait.

Je kan dit oefenen door naar een object te kijken en dan bewust je ogen te ontspannen. Voel dan wat het effect is op je lichaam. Dit kan je thuis oefenen, maar ook tijdens het rijden.

  • Ademhaling

Met een rustige diepe ademhaling is er minder spanning in het lichaam en kan je ook beter mee bewegen met je paard waardoor je paard rustiger wordt. Je zwaartepunt komt lager te liggen en je hulpen worden efficiënter.

Je kan naar je borst, buik of rug ademen. Dit kan je oefenen door je hand op je borst, buik of rug te leggen en voel dat je hier naartoe ademt, maar adem uit zonder druk. Het kan helpen om te visualiseren dat je een ballonnetje in je buik, rug of borst probeert op te blazen. Als je paard schrikt of als je iets spannend vindt, dan is de ademhaling vaak hoog in de borst en kan je bewust naar je buik of rug ademen.

  • Bouwstenen

Zie je lichaam voor je als blokken, die recht boven elkaar moeten staan, om zo evenwichtiger, soepeler en stiller te zitten. Door je gewrichten in de middenstand te houden tijdens het rijden kan je makkelijker je schouder, heup en hiel in een rechte lijn houden. Hierdoor gebruik je ook minder spierkracht en is de kans op een blessure kleiner. Door je bekken in een neutrale middenpositie te houden, kan je ook makkelijker doorzitten en blijf je beter in balans.

  • Centreren

Het centrale punt waar alle bewegingen vandaan komen, bevindt zich net onder de navel en tegen de wervels aan. Dit is het moeilijkste principe om goed te begrijpen en toe te passen, maar een gecentreerde ruiter heeft een dynamische balans, controle en energie. Je kan je centrum visualiseren als een balletje in je bekken dat snel of langzaam in alle richtingen kan bewegen. De snelheid en richting van beweging van het balletje kan je zelf sturen, zo draai je met een wending naar links ook je navel iets naar links.

Dit kan je oefenen tijdens het rijden. Je voert de oefening uit in stap waarbij de ruiter een losse contact houdt met de mond van het paard. Dan ga je kijken of je het balletje of je centrum zo klein en langzaam mogelijk kan laten draaien naar achter. Let op de reactie van je paard, het kan goed zijn dat je paard langzamer gaat of zelfs stopt. Probeer dan te kijken of je het balletje of je centrum juist een grotere beweging kan laten maken en let op de reactie van je paard. Vaak gaat het paard dan vanzelf ruimer lopen of meer op de achterhand.

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Vraag een resetlink aan via beheer@znvr.nl.